Sluis Operatie Centrum (SOC)
SOC is een functioneel bediengebouw dat als het ware boven de sluiskolk hangt en daarmee een beeldbepalend onderdeel is van de nieuwe zeesluis. De sluiswachters van Port of Amsterdam zorgen vanuit het SOC voor een veilige en vlotte doorgang van de grote zeeschepen van en naar de havens van Amsterdam.
Hoek van 15 graden
Kenmerkend voor het ontwerp is dat het 18 meter hoge gebouw naar de sluis toe helt in een hoek van 15 graden. Architectenbureau ZUS heeft daarmee de eis, dat de pui
onder deze hoek wordt gebouwd om reflectie in de ramen te voorkomen, toegepast op het hele gebouw.
Het complete gebouw, casco en buitenschil, wordt opgetrokken uit prefab betonnen elementen door Westo Prefab Betonsystem B.V. geproduceerd.
Verschillende functies
Het bediengebouw heeft verschillende functies en bestaat eigenlijk uit drie gebouwen van zeven verdiepingen, die één geheel vormen. Daarom zijn er verschillende ‘voordeuren’ op verschillende niveaus. Naast de bediening van de sluis is er ook een onderhoudsgebouw voor de beheer- en onderhoudstaak van Rijkswaterstaat. Verder zijn er techniekruimtes voor stroom-, service- en brandblusinstallaties. Het wordt een energieneutraal gebouw. De onderbouw van het SOC is onderdeel van de primaire waterkering.
Consortium OpenIJ
Rijkswaterstaat heeft de bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden bij de ingang van het Noordzeekanaal gegund aan consortium OpenIJ. Dit consortium bestaande uit VolkerWessels-DIF en BAM-PGGM is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis. Van Hattum en Blankevoort is als VolkerWessels-onderneming een van de betrokken bouwers. Het consortium is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis.